Trening interwałowy – czym jest i jak się do niego przygotować?

Trening interwałowy - czym jest i jak się do niego przygotować?

Czym jest trening interwałowy?

Każdy z nas marzy o idealnej, wysportowanej sylwetce. Poszukujemy odpowiednich ćwiczeń, treningu, który pozwoli na osiągnięcie wyznaczonego przez nas celu. Jednym z nich jest trening interwałowy pozwalający na redukcję tkanki tłuszczowej w bardzo krótkim czasie. Charakteryzuje się 3 razy większą skutecznością, niż popularne ćwiczenia cardio. W ramach treningu można stosować różne rodzaje ćwiczeń, jak bieganie, przysiady, czy burpees.

Trening interwałowy – kiedy i jak ćwiczyć?

Istotą treningu interwałowego jest zmiana częstotliwości wykonywanych ćwiczeń. Następuje przejście z krótkiego, intensywnego okresu wysiłku do dłuższego, umiarkowanego. Okres ten jest potrzebny, by mięśnie mogły się zregenerować i przygotować do kolejnego interwału. Interwałem nazywamy czas, w którym to samo ćwiczenie wykonujemy w dwóch zmiennych natężeniach wysiłku. Pojedyncza sesja powinna trwać od 5 do 25 minut. Tempo ćwiczeń należy zmieniać co 2-3 minuty, ponieważ przyczynia się to do wyjścia ze strefy aerobowej i wejścia w anaerobową. Zmiana tętna powoduje przyspieszenie przemian metabolicznych doprowadzających do skutecznego spalania tkanki tłuszczowej.

Trening interwałowy – przygotowanie do treningu

Ponieważ trening interwałowy jest wymagający dla naszego organizmu, przed podjęciem ćwiczeń osoby ze słabą kondycją powinny poświęcić około 2 miesięcy na przygotowanie swojego ciała do zwiększonego wysiłku. Można to uzyskać np. poprzez regularne ćwiczenia cardio m.in. bieganie, czy jazda na rolkach.

Osoby zmagające się z poważnymi chorobami układu krążenia, niedowagą, chorobami płuc i infekcjami powinny zrezygnować z tego rodzaju wysiłku fizycznego.

Trening interwałowy – efekty

Efekty, które można uzyskać w wyniku regularnych treningów:

  • skuteczna redukcja tkanki tłuszczowej nawet z najbardziej problematycznych części ciała, jak uda, czy brzuch, bez redukcji tkanki mięśniowej,
  • zwiększenie kondycji fizycznej i wydolności organizmu,
  • aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę, czy nadwagę,
  • perspektywa przyrostu mięśni w wyniku podejmowania dodatkowych ćwiczeń siłowych.

Trening interwałowy – zasady

Zasady, do których należy się stosować podczas uprawiania treningu interwałowego:

  • nie należy go rozpoczynać podczas trwania restrykcyjnej diety – organizm może nie poradzić sobie z tak zaawansowanym wysiłkiem fizycznym,
  • interwałów nie wolno wykonywać na czczo,
  • w dzień treningu nie powinno się wykonywać ćwiczeń cardio oraz siłowych – mięśnie muszą mieć czas na regenerację,
  • Trening należy wykonywać 2-3 razy w tygodniu z przerwami 48h.

Trening interwałowy – podsumowanie

Trening interwałowy jest niezwykle skuteczny, a co istotne nie wymaga dodatkowych nakładów finansowych. Należy jednak podchodzić do niego z rozsądkiem – podczas wysiłku fizycznego należy słuchać potrzeb swojego organizmu, by nie doprowadzić do groźnego w skutkach przemęczenia.

Trening interwałowy – czym jest i jak się do niego przygotować?
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here